The role of professional culture; Enhancing engagement and organizational performance in islamic social entrepreneurship

Daryono Daryono, Ratna Setyawati Gunawan, Diah Setyorini Gunawan

Resumen


This study investigates the relationship between engagement, professional culture, and organizational performance within the context of Islamic entrepreneurship. It identifies economic, social, value-based, and environmental drivers as critical influences on Islamic entrepreneurs. Purposive sampling was employed to survey 150 leaders from small and medium-sized enterprises (SMEs). Data analysis utilized Structural Equation Modeling (SEM) with AMOS software. The findings reveal a critical role for professional culture in fostering engagement, which, in turn, significantly impacts organizational performance. As measured by human resource indicators, engagement encompasses factors such as organizational advancement aspirations, willingness to sacrifice for the organization, emotional attachment, and shared interests among employees. Additionally, organizational cultural indicators positively contribute to engagement, including freedom of expression, equitable rewards, collaborative decision-making, and employee autonomy. These results emphasize the importance of cultivating a professional culture that fosters engagement through specific organizational cultural practices. This approach promotes Islamic entrepreneurship and enhances organizational performance. The study's significance lies in its potential to enable businesses to improve product and service quality, adapt to evolving market demands, and gain a deeper understanding of the relationship between professional culture, engagement, and organizational success. By illuminating the connection between professional culture, engagement, and performance, this study equips businesses with a roadmap to enhance employee satisfaction, productivity, and organizational success.


Palabras clave


islamic entrepreneur; organizational performance; social culture; islamic social entrepreneurship

Texto completo:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2025.5029

Métricas de artículo

Cargando métricas ...

Metrics powered by PLOS ALM

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Licencia de Creative Commons
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional.

CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 69, 2024, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

Las opiniones expresadas por los autores no necesariamente reflejan la postura del editor de la publicación. Se autoriza la reproducción total o parcial de los textos aquí publicados siempre y cuando se cite la fuente completa y la dirección electrónica de la publicación.

Contaduría y Administración by División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración is licensed under a Creative Commons Reconocimiento- 4.0 Internacional.
Creado a partir de la obra en http://www.cya.unam.mx.

Correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx               

ISSN: 0186-1042 (Print) 2448-8410 (Online)