Critical factors to improve customer satisfaction and reduce operating costs in large and medium-sized manufacturing companies in Nuevo León and the impact caused by the COVID pandemic

Jorge Manuel Quiroga Mireles, Jesús Fabián López Pérez

Resumen


The objective of this document is to determine how transportation, trained personnel, customs procedures, preventive maintenance and inventory reliability impact customer satisfaction and operating costs in large and medium-sized companies in the State of Nuevo Leon, Mexico; Likewise, how they were affected by the pandemic caused by COVID. To carry out this research, a measurement instrument was developed, being of a non-experimental, descriptive and longitudinal type, where the results are first evaluated before the pandemic and after the presence of COVID. To analyze the collected information, the structural equation model was used with the method of partial least squares with the SmartPLS3 software. The results are initially presented globally, and later two groups were formed by type of company, those with Mexican and foreign capital; In this way, the approaches of each group and the impact of the factors on the response variables can be evaluated. The results presented in this article are expected to guide companies to improve customer satisfaction and reduce operating costs with and without a pandemic.


Palabras clave


Customer satisfaction; Operating costs; COVID-19; Nuevo León

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DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2022.4437

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CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

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