Different ways of using the budget affect the empowerment and creativity of managers

Cristian Baú Dal Magro, Thiago Bruno De Jesus Silva, Carlos Eduardo Facin Lavarda, Rafael Ferla

Resumen


The aimed to verify the influence of different ways of using the budget on the empowerment and creativity of 100 managers in Brazilian organizations in the area of information technology. A descriptive and quantitative. Data were tested by factor analysis and multiple linear regression. The use of the budget, in a diagnostic form, increases managers’ sense of empowerment and creativity. The use of the budget, in interactive form, has to be associated with the creativity of managers to generate a sense of empowerment, and the opposite also occurs. As a theoretical implication, it provides evidence that the diagnostic use is essential to the creativity and empowerment of employees even when pursuing a defined strategy/goal. Interactive use of the budget can compromise employees’ sense of empowerment about work. In the practical field, it is unnecessary to make a choice between having an environment that encourages creativity or having proper control.


Palabras clave


Budget; Empowerment; Creativity

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DOI: http://dx.doi.org/10.22201/fca.24488410e.2023.3161

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CONTADURÍA Y ADMINISTRACIÓN, año 64, No.64-1, enero-marzo de 2019, es una publicación trimestral editada por la Universidad Nacional Autónoma de México, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México, a través de la División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración - UNAM, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Ciudad de México., Tel. (55) 56 22 84 57 y (55) 56 22 84 58 Ext. 144, http://www.cya.unam.mx, correo electrónico: revista_cya@fca.unam.mx, Editor responsable: Dr. Francisco López Herrera, Reserva de Derechos al Uso Exclusivo No. 04-2016-071316434900-203, otorgada por el Instituto Nacional del Derecho de Autor, ISSN 2448-8410, Responsable de la última actualización de este Número, División de Investigación de la Facultad de Contaduría y Administración-UNAM, Dr. Francisco López Herrera, Circuito Exterior, s/n, Colonia Ciudad Universitaria, Delegación Coyoacán, C.P. 04510, México, Cd., Mx., fecha de última modificación, 7 de enero de 2019.

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